Jak se začít učit? Napusťte si na to bazén.

jak se učit

Když jsem přemýšlela nad tím, jak jednoduše vystihnout to, co mají, respektive měly by mít, metody efektivního a zrychleného učení společné, tak mne napadlo slovo flexibilita, a z ní plynoucí udržitelnost

Být pružný nejen v těle, ale i v myšlení, není jen o schopnosti přizpůsobit se, ale také o tom umět předvídat, a být tak v předstihu. Flexibilita v myšlení spočívá v tom, že máme plán A, plán B i C. Něco mi nejde? Tak se ptám sama sebe: ‚‚Jak jinak bych to mohla udělat?‘‘ Úspěch netkví jen v odpovědi, už jen chytře položená otázka vás bude správně směrovat. Otevírají se nové možnosti. A vy vidíte za horizont. 

Mé 2 tipy pro rozvoj flexibility v učení:

Bazén nápadů po ruce

V šuplíku stolu mám sadu kartiček a na každé z nich jsou napsané všechny možné techniky učení a pomůcky, které používám. Když se cítím vyčerpaná, bez nápadů a nebo jen chci podpořit svou kreativitu, sáhnu do balíčku kartiček. 

Tuhle jsem se v zoufalství prodírala mikrobiologií, a tak v počátku stavu nouze sáhám do šuplíku pro kartičky. Vytáhla jsem si “akronym”. Na zapamatování si “proti čemu se očkuje v rámci hexavakcíny” by to šlo použít. Po chvilce přemýšlení mám vytvořenou paměťovou pomůcku. Beznaděj se rázem proměňuje v nadšení, že hexavakcínu už si budu provždy pamatovat. 

Jakou jsem si vytvořila pomůcku? 

“Díky hexavakcíně budou naše děti v pohodě!” Slovo pohoda má 3 souhlásky, ke každé jsem přiřadila 2 nemoci, 3 x 2 je 6, hexavakcína je proti 6 nemocem.

mnemotechnická pomůcka pro mediky:
Jak si zapamatovat hexavakcínu
pozn.: „D“ a „T“ zní podobně.

Na svých kurzech dbám na to, aby byl komplexní a sahal dále, než je svět myšlenkových map. Proč? Jsem přesvědčená, a je mi jedno, že to může znít jako klišé, že je zásadní přemýšlet holisticky. Špatně spíte? Málo se hýbete? Hrbíte se při učení? Učíte se v hluku veřejné studovny? Myšlenkové mapy vás nespasí. Je moudré napustit si nejdříve bazén možností.

Pravidla jsou od toho, aby se porušovaly

Používáte myšlenkové mapy, pomodoro techniku, sketchnoting či jinou metodu a ono vám to nefunguje? Jednak je flexibilita o tom, že můžeme jednu techniku vyměnit za jinou a dále také o tom, že můžeme pozměnit pravidla techniky pro daný účel. 

Znáte-li pravidla a umíte-li je používat, můžete je i porušovat, když budete vědět, proč to děláte a co vám to přinese. Já sama kreslím myšlenkové mapy v protisměru hodinových ručiček. A to je přesně naopak, než to dělával Tony Buzan, propagátor myšlenkového mapování, a jeho studenti. Na kurzu myšlenkového mapování vám prozradím proč. Stejně tak absurdní může být důsledné dodržování časů u pomodoro techniky. V rámci této techniky, velmi stručně řečeno, děláte pauzy v učení po 20 minutách. No jo, ale co když chytnete flow a budík zvoní “dvacet minut, dej si pauzu”? Bude užitečné v tomto případě pokračovat v práci a dát si pauzu později a pravidlo 20 minut porušit. 

Tímto vás chci navést k tomu, abyste používali zdravý rozum a pravidly se neřídili slepě, nýbrž s jejich porozuměním. Někdy porušení pravidel ovoce nepřinese a někdy se může stát vaším Fosbury flopem.

Ellen Činková
Studuji medicínu, píšu blog a vedu zážitkové kurzy myšlenkového mapování pro studenty i nestudenty.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů